Sok tíz- vagy akár százmilliós hátrány is érheti azt a kkv vezetőt, aki nem jól „lövi be” a jellemzően általa, vagy családja által felépített vállalkozás értékét. Ha magasan áraz, akkor legfeljebb nem lesz vevője, ám, ha alacsonyan, akkor indokolatlanul ad át a vevőjének egy szép summát a cégértékből. A Stradamus Zrt. Advisory board tagjának, Antal Áronnak az írása következik, aki maga is több, köztük saját családi cégértékesítésben és tranzakcióban vett részt.
A hazai kis- és középvállalkozások, a kkv-k tulajdonosi körében egyre többször merül fel a kérdés, hogy a lehetőségeket figyelembe véve határozzuk meg, hogy mennyit is ér a piacon a cég egésze, vagy akár a benne meglévő üzletrészek többségi vagy kisebbségi, 51 százalék alatti része. Egyáltalán nincs egyedül az a vállalkozó, cégtulajdonos, aki ilyen kérdéseken gondolkodik, mert például el akarja adni üzletrészét, vagy éppen külső tőkét szeretne bevonni. Egyik esetben sem mindegy. hogy mennyit ér a cég. A cégértékelésre több lehetséges megközelítés van összehasonlító tranzakciók, jövedelmetermelő képesség vagy akár eszköz alapon. Minden felsorolt értékelési módszernél több tényezőtől függ az ár. mintha valaki egy autót vagy egy otthont szeretne értékesíteni. Ez utóbbi esetekben azért könyebb az értékbecslést elvégezni, mert ha piacra visszük a portékát, ahol viszonylag sok a vevő, illetve a hasonló eladó cikk, előbb-utóbb „beárazzák” autónkat, otthonunkat, építési telkünket vagy más, eladásra szánt vagyontárgyunkat.
A rendszerváltás táján alapított cégek generációváltása zajlik
Ahogyan nálunk, úgy a fejlett társadalmakban világszerte is az elöregedés okán nagyon sok vállalkozó és családja szembesül ezzel a kérdéssel. Magyarországon tovább növeli a kérdésre választ keresők körét, hogy a rendszerváltás után – az ismert történelmi okokból — sokan nagyjából egyszerre alapítottak vállalkozásokat. Ez három-négy évtizede történt, így ma az eredeti alapítók szeretnék biztos kezekben tudni az általuk felépített céget, még mielőtt nyugdíjba vonulnának. A vállalkozások átadásának egyik alapvető feltétele az, hogy pénzbeli kifizetéssel is elismerje egy hozzáértő fél azt az értéket, amit az alapító(k) számára képvisel. Akkor is fontos ismerni a lehető legpontosabb cégértéket, ha csak családon belül történik az átadás-átvétel.
Minden cég egyedi, ezért igen alapos, szakértői mérlegelés szükséges
Ahogy arra már utaltunk, mivel minden kis és középvállalkozás lényegében teljesen egyedi a maga nemében, ezért elképesztően nehéz egy-egy cég minden egyes aspektusát patikamérlegre tenni és akár pénzhez, akár más vállalkozások értékéhez viszonyítani, ellentétben a már említett gépjárművekkel vagy egymással sokkal jobban összevethető lakóingatlanokkal.
E nehézségek miatt különösen szükség van viszonyítási pontokra, illetve arra a tudásra, hogy ez a mérlegelés, az értékelés hogyan, milyen sarokpontok mentén zajlik az eladók és a vevők oldalán. Egy mérleg nyelve, ha kibillen, már nem mutat semmit, csak azt, hogy túlterhelték. Egy alku folyamatra is igaz az az alapszabály, hogy alacsony vételárért végtelen számú érdeklődő is lehetne egy üzletrészre, miközben egy irreális ár-elképzelés pedig képes egész egyszerűen nullára csökkenteni az érdeklődők számát.
Vagyis a mérlegelés, a cég várhatóan realizálható piaci értékének a kiszámítása az alku és értékesítési folyamat megkerülhetetlen része. Bár ez bonyolultabbnak tűnik, de valójában hasonlít arra, mint amikor a piacon a mérleg két serpenyőjében az ügyes kereskedő srófolja fölfelé egyik oldalon a súlyokat, másik oldalon pedig ezzel egyensúlyozva az egyre több eladni szánt árut. Mert tudja, hogy sok vevő esetén érdemben több értéket tud realizálni. A nagy különbség az, hogy
egy vállalkozó életében ez egy ritka, jellemzően egyszeri piaci értékesítés és a súlyok amelyekkel az általa felépített céget mérlegelik nagyobb téttel bírnak az elérhető pénzügyi vagyon szempontjából.
Ráadásul nagy értékről van szó, ezért amint elkezdődik egy vállalkozás értékesítése sokan szeretnének belőle profitálni, ahogy egy nagy értékű ingatlan eladása esetén is teszik a piac szereplői, köztük nemcsak az ingatlanügynökök, de például az adó(ka)t, illetékeket beszedő állam is. Ebből is látható tehát, hogy minden, üzletrészét értékesíteni szándékozó vállalkozó, tulajdonos számára fontos, hogy legyen mellette egy olyan megbízható belső vagy külső tanácsadó, aki képes megalapozott cégértékelést végezni és az alapján elengedhetetlen szakmai támogatást adni legalább az alkufolyamatban. Egy ilyen tanácsadó jó esetben a teljes értékesítés lezárásáig támogatást adhat, tudva azt, hogy melyek a megalapozott, vállalható, és melyek az elkerülhető költségek és kockázatok.
Bizalmi viszony és teljes átvilágítás
Valójában – a fentiek ellenére – csak az alapító tulajdonos tudja azt, hogy mivel jár az értékesítési folyamat, ami egy általa felépített cég esetén akár egy élet munkájának értékeléséről is szól. A külső tanácsadók ugyanakkor értékes támogatást tudnak adni. Fontos kérdés az is, hogy a szükséges bizalom kialakuljon feléjük, mert ellenkező esetben nem tud kellően hatékony formát ölteni az általuk elvégzett munka.
A bizalom egyik alapját a cég üzletrészének közös értékelése adhatja, amikor a külső tanácsadó – megfelelő titoktartási kötelezettség mellett – megismeri az alapító tulajdonost és a vállalkozását, annak nem csak pénzügyeit, de üzleti modelljét, erősségeit, illetve a külső felek által is értékelhető gyengeségeit. A tanácsadó akkor tudja legjobb eredménnyel ellátni feladatát, ha sajátjaként tekint az eladásra kínált portékára. Jó esetben a szakértő ráadásként nem csupán elméleti szakember, hanem már valóban adott el saját üzletrészt is, a családja, vagy általa alapított vállalkozásban.
Összegezve: ne vágjon bele jó szakértő nélkül!
Hogy mit ér tehát egy vállalkozás szakmai, professzionális cégértékelés nélkül? A kérdésre a válasz akkor derülhet ki, ha eladásra kerül egy cég szakszerű értékelés nélkül, és utólag jön rá az egykori tulajdonos, hogy korrektebb vételár és vevő is elérhető lett volna egy megfelelő cégértékelés és bizalmi tanácsadó segítségével.
Szerző: Antal Áron, a Stradamus Zrt. Advisory board tagja, a Capital Farmer és az EozinX társalapítója